Tachográfos sofőrök
bérszámfejtése

561-es rendelet (AETR) kontra Munka Törvénykönyve

A fuvarozással, személyszállítással foglalkozó vállalatok könyvelői, bérszámfejtői hamar belefutnak az uniós vezetési-és pihenőidőket szabályozó rendelet (561/2006 EK) és a magyar Munka Törvénykönyv munkaügyi előírásai közötti szakadék problémájába. Kezdve onnan, hogy egy tachográfos sofőr minden nap 9 órát vezethet (pihenőn, pakoláson, várakozáson, tankoláson és egyéb tevékenységeken kívül) szemben a munkaügyi 8 órával, keresztül a sofőr munkaügyi maximum 12 órával ütköző akár 15 órás munkanapján át az így létrejövő irdatlan mennyiségű túlóráig. Ezek a különbségek nem csak szabálytalanságot, hanem komoly plusz költséget, járulékot is eredményezhetnek.

Ha úgy dönt a vállalkozás, hogy nem törődik a tachográf áltat rögzített valósággal és attól függetlenül csinálja a bérszámfejtést, akkor ez hosszú távon “nem életbiztosítás” a lehetséges büntetést tekintve.

Átalányok rendszeres fizetése

Sokan választották a különböző átalányok rendszeres fizetését, azonban a tapasztalatok szerint ez gyakran túl van méretezve és ezzel a vállalkozás feleslegesen fizet éves szinten akár milliós nagyságrendű plusz járulékot, miközben több megoldás is létezik a szabályos, járulékmentes kifizetésekre.

Egyre többen tudják, hogy jó néhány éve létezik egy Mt.-módosítás, mely összefésülni igyekszik az uniós és a magyar jogszabályt. Ez több ponton módosítja a Mt.-t a tachográfos járművet vezető gépjárművezetők esetében.

A Munka Törvénykönyve módosítása

A néhány oldalas módosítás egyik legjelentősebb része, hogy fent említett munkavállalók esetében a napközben nem tevékeny munkával töltött idők nagy részét teljesen szabályosan ki lehet venni a munkaidőkeretet terhelő időszakok közül. Ezzel rengeteg túlóra és járulék spórolható.

Ezért a kedvezményért cserébe viszont a nem munkaidőnek számolt időszakok elszámolása természetesen elég szigorú, nem annyi, hogy ha vezet a sofőr az munka, ha nem, akkor semminek nem számít.

Tachográf elemző szoftverek

A tapasztalatok szerint sok tachográf-elemző szoftver nem tud mit kezdeni ezzel a kérdéskörrel. Egyrészt azért, mert ezek jelentős része külföldi eredetű, másrészt a magyar fejlesztésű szoftverek mögül is nagy részt hiányzik a törvényi háttér ismerete. Jelenleg egy olyan rendszer létezik, mely független hitelesítéssel rendelkezik és így biztosítja a teljes törvényi megfelelést a vállalkozás oldaláról ezen a területen.

Sajnos ez a jogszabályok között lévő szakadékon átívelő híd jól el lett rejtve, ezért sokan még mindig nem találtak rá az elmúlt évek alatt.

Hogyan tarthatjuk be a szabályokat?

Ha már rátaláltunk a hídra, ahhoz, hogy ezen át is lehessen kelni, három nagy lépcső szükséges:

  • A fenti törvénymódosítást és minden más lehetőséget teljesen kihasználó, előnyös munkaszerződés.

  • A tachográfadatok alapján elkészülő Mt.-nek és annak módosításának megfelelő munkaidő-nyilvántartás.

  • Az ezt és egyéb kedvezményes kifizetéseket biztosító lehetőségeket maximálisan felhasználó gazdaságos bérszámfejtés.

Bérprogram, ami ismeri a fuvarozók specialitásait

Az első lépéshez egy speciálisan erre a területre készített munkaszerződés szükséges. A második lépésben a törvényeknek mindenben megfelelő tachográf-elemző és munkaidő-kimutatási rendszer tud segíteni, a harmadikban pedig egy olyan bérszámfejtő szoftver, mely e témakör speciális törvényi előírásait is tudja kezelni.

Ha a fuvarozó, személyszállító vállalkozás vagy a nekik bérszámfejtő rászán egy kis időt és energiát, olyan sima rendszert kap cserébe, melyben szinte minden automatizált és a lehető leggazdaságosabban készül el a bérszámfejtés az előírások maradéktalan betartása mellett.

Az XL BÉR program ilyen!


Nincs XL BÉR-e,
de kérdése van?

Írjon nekünk!